فیلم سینمایی ثریا 2021-03-25

اکران آنلاین «سرهنگ ثریا» داستان واقعی ثریا عبداللهی، تیزر و بازیگران فیلم لیلی عاج ایمنا

در سکانس اول، او بین کانکس‌های بقیه خانواده‌ها حرکت می‌کند و نام تک‌تکشان را می‌آورد و انگار آن‌ها را به ماجرا دعوت می‌کند. دوربین پشت‌سر اوست و اولین بار وقتی او را از روبه‌رو می‌بینیم که با لبخند و نگاهی پر از امید، از لانگ‌شات دیده می‌شود. به این ترتیب اولین نما از زن، نمای چشم‌انتظاری اوست و رفته‌رفته این حس در همان ۱۰ دقیقه اول به تماشاگر نیز انتقال پیدا می‌کند. اشرف نام یک پادگان نظامی است که در ۸۰ کیلومتری مرز ایران و ۸۵ کیلومتری بغداد در استان دیالی کشور عراق واقع شده است؛ نزدیک‌ترین شهر به این پادگان که به مدت ۲۷ سال در اختیار سازمان مجاهدین خلق (منافقین) بوده است، شهر مرزی خالص در استان دیالی است.

به همین خاطر پیوندی منطقی میان اتفاقات مختلف می زند و همه وجوه شخصیت را مقابل دوربین به نمایش می گذارد. هنگامی که بچه‌های خردسال، به زور از خانواده جدا می‌شوند و هنگامی که یکی از کانکس‌های خانواده‌های بیرون از اشرف، به قصد ترساندن آن‌ها به آتش کشیده می‌شود، دلهره‌ای به مخاطب وارد می‌شود. ازدواج پاکدامن با زناکار حرام استدر صورتی که زنای یک نفر ثابت شود (و به مجازاتی مثل شلاق محکوم شود)، زنان و مردان مومن (که این موضوع را می‌دانند) حق ندارند با او ازدواج کنند و فقط افراد زناکار می‌توانند با زناکار ازدواج کنند. ضمنا شریعت اسلام مقرراتی وضع کرده که معمولا اثبات رفتارهای منافی عفت غیر ممکن می شود؛ مثل این که چهار شاهد مرد باید به صورت یکجا و در یک مجلس، به عمل خلاف عفت شهادت بدهند و شهادت جدا جدا به طوری که شائبه تبانی های بعدی به وجود بیاید مردود است.

سرهنگ ثریا درباره مادری است که برای ملاقات با فرزند مجاهد خود مرارت‌ها و ملالت‌های فراوان و فرساینده‌ای را متحمل می‌شود. در این جلسه مقرر شد تا مسعود رجوی با حمایت همه‌جانبه رئیس‌جمهور عراق، گروهی نظامی موسوم به ارتش آزادی‌بخش ایران را برای حمله به ایران تشکیل دهد. به این ترتیب صدام امکانات فراوانی از جمله تجهیزات نظامی سبک و سنگین، دستگاه‌های جاسوسی و مبالغ هنگفتی پول به رجوی اهدا کرد. اما آیا فیلم نقطه ضعف ندارد؟ در پاسخ باید بگوییم علیرغم ایده ناب و بازیگری قوی با چیزی به نام کمبود توضیحات در فیلم روبه‌رو هستیم.

فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» که با نمایش در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر توانست جایزه گوهرشاد را نصیب کارگردان فیلم اولی خود کند، روایت تازه‌ای از گروهک مجاهدین خلق و خانواده‌هایشان است. ثریا و دیگر خانواده‌هایی که عزیزانشان به این گروه پیوسته‌اند، خواهان ملاقات با آن‌ها و ترغیبشان برای بازگشت به وطن هستند، اما این‌کار آن‌طور که به نظر می‌رسد ساده نیست و مصائب و مشکلاتی را به دنبال دارد. سرهنگ ثریا یک اثر سینمایی ایرانی است که در سال 1401 توسط لیلی عاج نویسنده و کارگردان و با تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی ساخته شده است. فیلم سرهنگ ثریا در چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد. «سرهنگ ثریا» درباره مادری است که فرزندش توسط گروه منافقین به پادگان اشرف رفته و مادر تلاش خود را برای آزادی فرزندش از دست این گروه تروریستی انجام می‌دهد.

تغییرات لحظه‌ای قیمت دام زنده امروز سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

از این نقطه فیلم وارد یک فلش بک می‌شود و داستان در گذشته روایت می‌شود و خواهرزاده زهرا "ثریا" در مرکز این ماجرا قرار دارد. محمد تقی فهیم | فیلم کار قابل تقدیری بود اما یکی از مهم ترین اشکالات که می شود از آن گرفت این است که مخاطب دهه هشتادی که نمی داند مریم رجوی کیست و منافقین چه کسانی هستند، متوجه نمی شوند که چرا فرزندان خانواده ها حاضر به ترک اردوگاه اشرف نیستند. در حالی که مخاطب امروزی باید ماهیت شخصیت ها را در سیر داستان ببیند. دیبا زاهدی هنرپیشه اهل ایران متولد 7 آذر 1370 است که در سال 1392 با فیلم پنج ستاره وارد سینما شد و در سال 1398 با سریال سرگذشت پا به تلویزیون گذاشت.

«سرهنگ ثریا» درباره چیرگیِ ایدئولوژی (بگوییم مجموعه‌باور‌هایی که هر کسی، آگاهانه یا ناآگاهانه، دارد و، خواسته یا ناخواسته، براساس آن‌ها رفتار می‌کند) و چیرگی بر ایدئولوژی است، اینکه ایدئولوژی چرا و چگونه پیروز می‌شود و چرا و چگونه شکست می‌خورد. قدرت ایدئولوژی را، اغلب، یا خیلی دست‌بالا می‌گیرند یا خیلی دست‌کم. اگر بگوییم که این را هم باز ایدئولوژی تعیین می‌کند، ظاهرا، گرفتار تسلسل خواهیم شد. اما، فی‌الحال، این مهم نیست؛ آنچه الآن مهم است این است که فیلم‌ساز ما، یعنی لیلی عاج، دراین‌باره چه موضعی دارد و آیا، بدون اینکه صرفا طرح ادعا کند، توانسته است در عمل هم موضع خودش را نشان بدهد یا نه. صامتی که متخصص خلق شخصیت های همراهی برانگیز است، این بار نیز خیلی زود مخاطبان را با دغدغه های کاراکتر ثریا آشنا می کند و آن ها را تا پایان همراه خود می کشاند.

شهرت این بازیگر به سریال مینو برمی‌گردد و سپس فیلم آبادان یازده 60 به دیده شدن بیشتر او کمک کرد‌. در سال 1400 حضور او در سریال سرجوخه باعث شد تا باری دیگر به عنوان بازیگری پررنگ از او یاد شود. به هر حال فیلم “سنگسار ثریا ” روایتگر یک نظام مردسالارانه است. “سیروس نورسته” کارگردان ساکن امریکا با نشان دادن “روستای کوهپایه” به خیال خودش نمادی از جامعه و حکومت ایران را به تصویر کشیده که در آن حقوق زن ها لگدکوب می شود، زن ها همیشه مجبور به سکوت می شوند و مردهایشان تمام قوانین را به نفع خود تصویب و اجرا می کنند (این همان حرفی است که فمینیست ها بر زبان می آورند).

او وقتی می‌گوید برای شکنجه شدن آماده است، واکنش ثریا عالی است، از شنیدن کلمه شکنجه ناراحت می‌شود و مثل همه مادرهایی که از غذا نخوردن بچه‌هایشان عصبانی می‌شوند، می‌گوید اگه می‌خوری بخور، اگه نمی‌خوری هم نخور؛ و این‌جاست که اتفاقا بعد از شنیدن این جمله مادرانه، فراری پیش می‌آید و شروع می‌کند به خوردن غذا. داستان این فیلم که به ادعای سازندگان آن بر مبنای رویدادی واقعی ساخته شده، اوت ۱۹۸۶ (مرداد ۱۳۶۵) در دهکده ای کوچک در جنوب غربی ایران روی میدهد. زنی به نام زهرا (شهره آغداشلو) پیش یک خبرنگار فرانسوی که خودرو او هنگام عبور از روستا خراب شده می آید و برای او داستانی هولناک درباره خواهرزاده خود ثریا و از اتفاقی مرگبار که روی داده میگوید...

فیلم کم نقص سرهنگ ثریا اولین فیلم «لیلی عاج» است که تجربه‌های موفقی در تئاتر داشته است. این فیلم در جشنواره فجر چهل‌ویکم برنده دیپلم افتخار بهترین فیلم اول شد و سیمرغ بلورین گوهرشاد (جایزه ویژه وزیر ارشاد) را از آن خود کرد، همچنین ژاله صامتی با این فیلم نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن و بهزاد عبدی، نامزد دریافت سیمرغ بهترین موسیقی متن شد. از محتوا و داستان فیلم سرهنگ ثریا چقدر اطلاع دارید؟ فیلم‌نامه سرهنگ ثریا توسط لیلی عاج نوشته شده است.

شصت‌وپنجمین سال حیات نصرالله / عشق و امید به «مقاومت» سرد نمی‌شود

تهیه‌کننده اصلی این فیلم، کمپانی «ام‌پاورپیکچرز» است و فیلمنامه آن را سیروس نورسته به همراه همسر خود بتسی گیفن نورسته نوشته‌است. نورسته در مصاحبه‌ای گفته که Stoning of Soraya M را در منطقه خاورمیانه ساخته، اما به کشور آن اشاره‌ای نکرده‌است. به گفته آغداشلو فیلم در اردن فیلمبرداری شده.[۱]فیلمنامه Stoning of Soraya M را بتسی نورسته همسرش نوشته که وی هم فارغ‌التحصیل فیلمنامه نویسی از دانشگاه میامی است.

از این رو است که می توان بخش زیادی از موفقیت فیلم «سرهنگ ثریا» برای انتقال مفهومی مهم را به حساب صامتی گذاشت. فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» را بدون نیاز به اشتراک و رایگان در تلوبیون تماشا کنید. در صحنه‌های ابتدایی فیلم، می‌بینیم که گروهک مجاهدین خلق، بچه‌های منافقین را با زور از آن‌ها گرفته و به مقصد نامعلومی می‌برد، یا هنگامی که خانواده‌های منافقین، بعد از سال‌ها به دیدنشان آمده‌اند، آن‌ها به سمتشان سنگ‌اندازی کرده و اعلام می‌کنند که خانواده‌ای ندارند و مادر و پدرشان، مسعود و مریم، هستند. قبول شهادت شهود، شرایطی سختی دارد و اگر یکی از شهود، یکی از این شرایط را نداشته باشد، هر چهار شاهد به جرم تهمت زنا (به زن یا مرد) به حد قذف محکوم می‌گردند و شلاق زده می‌شوند. کسی که تهمت می‌زند و 4 شاهد نداشته باشد 80 ضربه شلاق زده می‌شود.

این فیلم در چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد . یکی از فیلم‌های مهم در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر بود و به عنوان یک اثر نخستین اقدام سینمایی لیلی عاج مورد توجه قرار گرفت. این فیلم با موضوع پادگان اشرف که مقر سازمان منافقین بود، سعی دارد با یک پروژه سینمایی بزرگ و پرداخت به موضوعات حساس و جنگ نرم، به عرصه فیلمسازی و هنر تجسمی وارد شود. فیلم سرهنگ ثریا اولین ساخته‌ی لیلی عاج به‌عنوان کارگردان است که در سال 1401 تولید شده است. ژاله صـامتی، وحید آقاپور، حمیدرضا محمدی، دیبا زاهدی، سلیمه رنگزن، شهروز آقایی‌پور، منیره حسین‌زاده، رها رهبانی‌نیا و مجید پتکی بازیگران این فیلم هستند.

سرهنگ ثریا گویی قرار را بر این گذاشته که صرفا مخاطبانی که از محتوای آن کاملا آگاه هستند بتوانند آن را درک کنند و هیچ توضیحات به درد بخوری در رابطه با مجاهدین خلق و موسس آن نمی‌دهد و همین باعث شد که نمرات فیلم سینمایی سرهنگ ثریا علیرغم ناب بودن آن، از جانب منتقدان متوسط شود. فیلم «سرهنگ ثریا» با نگاهی تازه به داستان قدیمی مجاهدین خلق و جنایات آن‌ها ساخته شده‌است. به گزارش ایمنا، فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» از امروز به پرده سینماها رسید؛ برنامه اکران سینماهای اصفهان و دیگر شهرهای کشور را در این لینک‌ها مشاهده کنید. ثریا قدم به قدم به شناخت دقیق از ذات جهنمی منافقین می‌رسد و در این مسیر رشد می‌کند و در نهایت به یک فرمانده حسابی تبدیل می‌شود. در اولین صحنه مواجهه با منافقینی که برای شعار دادن و منع خانواده‌ها از دیدن عزیزانشان آمده‌اند، فیلمساز با کارگردانی دقیقش، از اشرف یک قفس می‌سازد. او همچنین در همان صحنه منافقین را دست می‌اندازد؛ منافقین آن طرف نرده‌ها شعارهای سازمانی قافیه‌دار می‌دهند و این سوی نرده‌ها، ثریا و دیگر مادرها و پدرها، در جواب و ستیز با آن‌ها، بداهه و در لحظه، با شعارهای بانمک پاسخ می‌دهند.

علاوه بر شهره آغداشلو و جیم کاویزل، پرویز صیاد، ویدا قهرمانی، نوید نگهبان، علی پورتاش و محمد یزدانی نیز در این فیلم بازی دارند. نقش ثریا را نیز بازیگر جوانی به نام مژان مارنو ایفا می‌کند.داستان Stoning of Soraya M از اینجا شروع می شود که روزنامه نگاری فرانسوی در سفرش به روستایی می رسد و اتومبیلش را برای تعمیر به هاشم، مکانیک روستا می دهد. توقف روزنامه نگار فرانسوی در روستا فرصتی است تا او با یک ماجرای هولناک مواجه شود؛ زنی به نام زهرا به محض دیدن روزنامه نگار او را به خانه خود دعوت می کند و از او می خواهد پای حرف هایش بنشیند. از این نقطه فیلم وارد یک فلش بک می شود و داستان در گذشته روایت می شود و خواهر زاده زهرا “ثریا” در مرکز این ماجرا قرار دارد. از جمله حواشی فیلم سرهنگ ثریا در جشنواره فیلم فجر حضور خانواده های منافقین بهمراه عکس فرزندانشان و بغض و ناراحتی آنها بود. به گفته کارگردان فیلم سرهنگ ثریا (لیلی عاج)؛ این فیلم سعی دارد چهره ای از منافقین را به نمایش بگذارد که تاکنون بازگو نشده است و نمای خاصی از داخل سازمان ارائه نمی دهد، بلکه تنها غم و درد پدرمادرها از تغییر افکار و احساسات فرزندانشان را به تصویر کشیده است.

از آثار شاخص این بازیگر باید به فیلم‌های گیلانه، رفیق بد، شب اول هجده سالگی، سریال‌های آژانس دوستی، نفس و سیاه‌چاله اشاره کنیم. کمال تبریزی به عنوان مشاور کارگردان در این فیلم حضور داشته است. یکی از دلایل این حکم که پاکدامن نباید با زناکار ازدواج کند، تنبیه زناکار و برای روشن شدن زشتی این عمل است. فیلم و نمایش تلویزیونی را نمی‌توانید پیدا کنید؟ به سیستم وارد شوید تا آن را ایجاد کنید. عنوان فیلم، سریال یا بازیگر مورد نظر خود را جستجو کنید تا براحتی بتوانید فیلم و سریال مورد علاقه خود را پیدا کنید. باشگاه فیلم‌بازها و سریال‌بین‌های حرفه‌ای؛ فیلیموشات جایی است که فرصت بیشتری برای خواندن و تأمل درباره فیلم‌ها و سریال‌ها داریم.

آنها نه در داخل کشور مورد پذیرش قرار می گیرند و نه در عراق زندگی قابل قبولی دارند. شهره آغداشلو در نقش زهرا و جیمز کاویزل -بازیگر فیلم‌های خط باریک قرمز و مصائب مسیح - در نقش خبرنگار فرانسوی ظاهر شده‌ است.فیلمنامه این فیلم بر اساس رمانی از فریدون صاحب جمع است و آن را سیروس نورسته به همراه همسرش بتسی گیفن نورسته نوشته‌است. از سوی دیگر بازیگر اصلی یعنی خانم صامتی بازی قوی‌ای را از خود ارائه می‌دهد. که البته پیش از این نقش‌های تقریبا مشابهی را نیز از او دیده بودیم که در اجرای بهتر کاراکتر ثریا به او کمک می‌کنند. فیلم “سنگسار ثریا” در کل اثری است که از واقعیت های جامعه ایرانی فاصله دارد، بیان تصویری و کلامی اثر شعاری است و از صداقت و حسن نیت سازندگانش خبری نیست. در فیلم سنگسار ثریا، شهود به مسائلی مانند خوابیدن ثریا به خاطر سردرد و خندیدن ثریا در هنگام صحبت با هاشم شهادت می‌دهند، که ربطی به عمل جنسی بین زن و مرد ندارد.

واترپلو قهرمانی آسیا پیروزی قاطع ایران مقابل کره‌جنوبی

همچنین با صحبت درباره پیام و الگوی سرهنگ ثریا، یعنی امیدواری و ناامیدنشدن حتی در شرایط سخت، به درونی‌کردن این صفت در فرزندتان کمک کنید. این جمعیت توسط ارتش عراق آموزش نظامی دیدند و ارتش لوازم مورد نیاز نظامی و تغذیه‌ای را به آن‌ها رساند تا به فعالیت‌های مختلف خود علیه ایران ادامه داد. داستان فیلم از اینجا شروع می‌شود که روزنامه‌نگاری فرانسوی در سفرش به روستایی (احتمال داده میشود کوهپایه اصفهان) می‌رسد و اتومبیلش را برای تعمیر به هاشم، مکانیک روستا می‌دهد. توقف روزنامه‌نگار فرانسوی در روستا فرصتی است تا او با یک ماجرای هولناک مواجه شود؛ زنی به نام زهرا به محض دیدن روزنامه‌نگار او را به خانه خود دعوت می‌کند و از او می‌خواهد پای حرف‌هایش بنشیند.

خانم زاهدی بازیگر گزیده‌کاری است اما نوفق شده در آثار شاخصی همچون فیلم‌های سایه، آزاد به قید شرط، تیغ و ترمه، لامینور، سریال‌های نهنگ آبی، بوم و بانو، سروش محمدزاده و روزی روزگاری مریخ حضور داشته است. وحید آقاپور بازیگر، عروسک‌گردان و صداپیشه اهل ایران در 12 خرداد 1357 متولد شد‌. او بازیگری را از تئاتر شروع کرده و مدت‌ها به عنوان عروسک‌گردان حضور پیدا کرد تا اینکه در سال 1387 با تله فیلم خوشبختی پشت دوربین رفته و با فیلم پذیرایی ساده وارد سینما شد. در سال 1390 او را با چک برگشتی در قاب تلویزیون دیدیم و 7 سال بعد در سریال لحظه گرگ و میش حضور پیدا کرد. او تا کنون صاحب افتخارات مختلفی در حوزه نمایش شده و در سریال مگه تموم عمر چندتا بهاره نیز ایفای نقش دارد. علاوه بر خشونت‌های عاطفی، زد و خورد بین ماجد و طاهرزاده، کشته‌شدن پدر یکی از منافقین در تاریکی شب برای ترساندن خانواده‌ها و درگیری بین طاهرزاده و منافقین، در اتوبوس خارج شده از پادگان اشرف، از جمله خشونت‌های فیلم است.

در این فیلم علی (شوهر ثریا) به خندیدن و کشیده شدن دست ثریا به دست هاشم شهادت می‌دهد و هاشم هم به خوابیدن ثریا به خاطر سردرد. این صحنه در عین تاثیر گذار بودنش  قبلا در فیلم “زوربای یونانی” به تصویر کشیده شده بود و می توان ادعا کرد؛ این سکانس رقت انگیز را برای متاثر کردن هر چه بیشتر بیننده در “سنگسارثریا” وارد کرده اند. کارگردان زوربای یونانی در سکانسی نشان می دهد که چگونه در حالی که جسد یک پیرزن روی تخت خوابش افتاده زن های روستایی به سمت خانه او هجوم می آورند و اموال او را به غارت می برند و حتی با یکدیگر بر سر تصاحب اموال کشمکش می کنند. منافقین با تصاویر کاریکاتوری، سبعیت افسارگسیخته (که البته واقعیت آن‌هاست)، خوردن سیانور و مانند آن تصویر نمی‌شوند. این‌جاست که تماشاگر پس از خارج شدن از سالن سینما، بر جنایت‌های منافقین صحه می‌گذارد.

در این فیلم علی (شوهر ثریا) یکی از شهود است و اعمالی را انجام می‌دهد که بر فسق او دلالت می‌کند لذا شهادتش پذیرفته نیست. موسسه سینماشهر همزمان با پیشرفت تکنولوژی و لزوم به‌روزرسانی سیستم‌های نمایش فیلم در کشور و همچنین برنامه‌ریزی مدیریت سینما برای ساماندهی به سالن‌های سینما در سراسر ایران و بازسازی و تجهیز سالن‌های سینما به عنوان متولی تامین تجهیزات اکران فعالیت خود را آغاز کرد. این بازیگر چالش های زیادی برای باورپذیر کردن نقش پیش رو داشته است. از یک سو باید اقتدار مدیریتی شخصیت را نشان دهد و از سویی دیگر باید احساس مادرانه را بدرستی منتقل کند.

لیلی عاج در اولین تجربه کارگردانی خود، دست روی سوژه‌ای ناب گذاشته که پیش از این به آن پرداخته نشده و بر اساس زندگی حقیقی ثریا عبداللهی مادر امیراصلان حسن‌زاده ساخته شده که دو دهه از فرزند خود بی‌خبر مانده است. این فیلم جدا از هر چیزی روایتی تکان دهنده دارد که وقتی به حقیقی بودن آن پی‌ می‌بریم، بیشتر شوکه می‌شویم. با معرفی و بررسی فیلم ایرانی سینمایی سرهنگ ثریا همراه شما بودیم و سعی کردیم اطلاعات تکمیلی‌ای در رابطه با اولین فیلم لیلی عاج به شما بدهیم تا جایی که می‌بینیم، سازندگان این اثر تبلیغات خوبی برای موفق شدن آن در گیشه انجام می‌دهند اما فیلم تا کنون عملکرد شگفت‌انگیزی در گیشه نداشته است‌. که البته باید موضوع تراژدی و مخاطبان خاص آن را در این مسئله در نظر بگیریم.

این‌جاست که دوربین فیلمساز دور می‌ایستد و یک پلان (برداشت) عالی می‌گیرد. ثریا با لبخند به جمع برمی‌گردد و جملات مادرانه‌ای با این مضمون می‌گوید که بچه خودش را موقعی که دروغ می‌گوید، می‌شناسد و او هنوز مادرش را فراموش نکرده. آن‌ها اجازه ارتباط تلفنی یا حضوری با خانواده‌های خود در خارج از کمپ را ندارند و اخبار آن‌گونه که رجوی‌ها می‌خواهند به گوش آن‌ها می‌رسد. بار اصلی روایت داستان برعهده بازیگر زن اصلی یعنی خانم ژاله صامتی است. “Stoning of Soraya M” فیلمی است که توسط کمپانی ام پاور پیکچرز و با تهیه کنندگی استیو مک اویتی و جان شپرد تولید شده و متن آن را “سیروس نورسته” و همسرش براساس كتابی به‌همین نام، اثر‌ «فریدون صاحب‌جمع» نوشته اند.

بابک پناهی طراحی صحنه فیلم سرهنگ ثریا را انجام نموده و مهناز اکبری طراحی لباس فیلم سرهنگ ثریا را انجام داده است. از دیگر عوامل اثر می‌توان به آزاده جهانبخش منشی صحنه فیلم سرهنگ ثریا و اشاره کرد. در مجموع بیش از 26 نفر در تولید فیلم سرهنگ ثریا نقش داشته‌اند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند.

ویدیو / ماجرای تماس آل‌هاشم پس از حادثه بالگرد؛ امام جمعه تبریز می‌گوید تنهاست و از بقیه اطلاع ندارد

آیا شما تریلر فیلم سرهنگ ثریا را تماشا کرده‌اید؟ نظرتان راجع به این اثر چیست؟ آیا می‌تواند در لیست بهترین فیلم های ایرانی 1402 قرار گیرد؟ همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که برای دانلود فیلم سینمایی سرهنگ ثریا باید تا پایان اکران آن منتظر باشید. فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج از ساعت 8 صبح جمعه ۵ مرداد در تلوبیون در دسترس مخاطبان قرار گرفت. لیلی عاج متولد ۱۳۵۷ است؛ نمایشنامه‌نویس و کارگردانی که مدرک کارشناسی ارشد در رشته ادبیات نمایشی دارد و دوره فیلمسازی را در انجمن سینمای جوانان گذرانده است‌؛ عاج از نویسندگی تا دستیاری در تئاتر را تجربه کرده است تا به کارگردانی برسد. تولید اثر در حوزه فیلم کوتاه و تلویزیون را هم باید به فهرست تجربیاتش اضافه کرد. فیلم‌های کوتاهی همچون «پاییز»، «همین»، «هه‌ره وس»، «زن خط تیره مرد» و «هرچه تو را به یاد من بیندازد زیباست» از جمله آثار اوست.

تأثیرات هوش مصنوعی بر فرآیندهای مدیریتی

ژاله صامتی هنرپیشه ایرانی متولد 14 فروردین 1351 است که پس از فارغ التحصیلی در رشته تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فعالیت بازیگری خود را از سال 1372 با فیلم دت یعنی دختر شروع کرد. او سپس در چندین اثر دیگر حضور داشت تا اینکه در سال 1375 با سریال یحیی و گلابتون پا به تلویزیون گذاشت. خانم صامتی تاکنون برای فیلم آخرین بار کی سحر را دیدی؟ و درخونگاه نامزد سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شده است و همچنین برای درخونگاه و سریال زیرخاکی برنده جایزه حافظ شد. مادر امیراصلان سال ۱۳۹۵ به ژنو سفر کرد تا صدای خود را به احمد شهید، گزارشگر وقت ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران، و سازمان‌های مدعی حقوق بشر برساند.

در ادامه مقاله پیش‌ رو پلازا با معرفی فیلم سینمایی سرهنگ ثریا همراه شما می‌شویم. سرهنگ ثریا اولین ساخته‌ی لیلی عاج در سال ۱۴۰۱ تولید شد و یکی از فیلم‌های مهم جشنواره چهل و یکم بود. این اثر درباره مادری است که فرزندش توسط گروه منافقین به پادگان اشرف رفته و مادر تلاش خود را برای آزادی فرزندش از دست این گروه تروریستی انجام می‌دهد. فیلم “سرهنگ ثریا” نگاهی متفاوت به حضور سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پادگان اشرف دارد. داستان این فیلم درباره‌ی مادری است که فرزندش توسط گروه منافقین به پادگان اشرف فرستاده شده و مادر تلاش می‌کند تا فرزندش را از دست این گروه تروریستی آزاد کند.

در صفحات فصل تلویزیونی

فیلمی درام و حماسی با موضوع بین المللی که می تواند در هر نقطه ای از جهان رخ بدهد و احساسات مادرانه را به زیبایی به تصویر کشیده است. به بهانه پخش فیلم سرهنگ ثریا از سینماهای کشور، خلاصه داستان فیلم سرهنگ ثریا و اسامی بازیگران را با شما به اشتراک می گذاریم. در این قسمت با بررسی این فیلم همراه شما می‌شویم.‌ سرهنگ ثریا روایتی از بعد جنگ ایران و عراق و نابودی صدام است. زمانی که می‌فهمیم فرزندان زیادی از آغوش خانواده خود توسط نیروهای مجاهدین خلق جدا شده و سرنوشت نامعلومی پیدا کرده‌اند. خانواده‌هایی که در دوری به سر می‌برند و شنیدن یک خبر کوچک از فرزندانشان تبدیل به آرزو شده است.

این سازمان تروریستی مانند هر فرقه  دیگری با شستشوی مغزی اعضای خود، آن‌ها را از خانواده‌­هایشان بیزار کرده و کاری می‌کند که فرزند، مادرش را کنار می‌‌گذارد. در دوران اوایل انقلاب و بعد از آن در جنگ تحمیلی، جوانان زیادی به اشتباه، عضو گروهک مجاهدین خلق شدند و حالا خانواده‌های آن‌ها در سال 1389، بیرون از پادگان اشرف در کشور عراق جمع شده‌ تا بتوانند با برانگیختن احساسات فرزندشان، آن‌ها را ملاقات کنند. سردسته این گروه، ثریا عبداللهی‌ست که فرزندش امیرعلی را چندین سال ندیده‌است. آن‌ها با حربه‌های مختلفی از جمله شعار دادن، پارچه نویسی، سرود خواندن یا پخش‌کردن لحظات افتخارآفرین ملی، سعی دارند تا فرزندانشان را به این دیدار مجاب کنند، اما تنها پاسخی که دریافت می‌کنند سنگ پراکنی و اعلائم برائت فرزندان از آن‌هاست. ثریا و سایر افراد با وجود ناملایمات بچه‌هایشان در اشرف و خرابکاری‌هایی که پنهانی توسط هانیه و دایی‌اش، که عضو مجاهدین خلق هستند، ناامید نمی‌شوند و به کارشان ادامه می‌دهند. سرانجام مجاهدین خلق از اردوگاه اشرف نقل مکان کرده و خانواده‌ها سرخورده به وطن بازمی‌گردند، اما باز هم از تلاش برای دیدن فرزندشان دست نمی‌کشند.

«شهره آغداشلو» بازیگر ایرانی و «جیم كویزل» بازیگر مصائب مسیح از هنرپیشگان این فیلم هستند . محمدرضا قائمی نیک | به‌لحاظ فنی به‌نظر می‌رسد مخصوصاً در بخش طراحی دکور و صدا و موسیقی نیازمند ساختِ حرفه‌ای‌تر بود. گنگیِ بعضی از شعارها، مخصوصاً از حیث صداگذاری از نقصان‌های زنندۀ فیلم بود.

قصد داریم منبع خبرها، گفت‌وگوها، گزارش‌ها و نقدهای مربوط به محصول‌های فیلیمو باشیم.

این مادر به همراه جمعی از والدین نگران فرزندانشان پس از سقوط صدام به مقر قرارگاه اشرف می‌روند تا با فرزندانشان دیدار داشته باشند اما حقایق تلخی را متوجه می‌شوند. علی رستگار | مهم‌ترین نکته مثبت فیلم همین ایده بازگرداندن عزیزان فریب‌خورده به آغوش خانواده و میهن است؛ داستانی که براساس واقعیت به نگارش درآمده و دراماتیزه شده، به اندازه کافی برای یک روایت سینمایی کشش و جذابیت دارد. نکته‌ای که نشان می‌دهد با وجود قصه‌های مختلف بازگو شده در سینمای انقلاب، هنوز چقدر داستان و زوایای ناگفته برای طرح وجود دارد. کاری که سرهنگ ثریا انجام داده و آن را واجد اهمیت و اشاره کرده، همین بهره‌مندی درست از شخصیت و ماجرایی واقعی است. ثریا عبداللهی، مادری است که شخصیت ثریا و فیلم سرهنگ ثریا با الهام از زندگی او و مادرانی چون او به فیلم درآمده، بنابراین اگر تاثیر و تاثری به‌واسطه بازی ژاله صامتی در تماشاگر ایجاد می‌شود، برآمده از واقعیت غمبار و رنج‌آلود این مادر است.

ببینید/ توضیحات گوینده شعار «صل علی سه‌ترکه» درباره معنای واقعی آن

تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم سرهنگ ثریا در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم سرهنگ ثریا 5 عدد، گردآوری و درج شده است. همچنین تاکنون در بخش‌های ویدئو و تیزر فیلم سرهنگ ثریا، حواشی فیلم سرهنگ ثریا، دیالوگ برتر فیلم سرهنگ ثریا، سوتی فیلم سرهنگ ثریا و نقد فیلم سرهنگ ثریا هنوز موردی ثبت نشده است. قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید به‌کمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرة‌المعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کامل‌تر کنیم. حمیدرضا محمدی بازیگر ایرانی در 30 مهر 1365 به دنیا آمد و کار خود را با تئاتر شروع کرد تا اینکه در سال 1388 با فیلم دکان‌های پیامبری بازیگری پشت دوربین را تجربه کرد.

این فیلم از یک داستان واقعی الهام گرفته شده و نشان می‌دهد که در برابر تروریسم و سازمان‌های تروریستی، مادران نیز تا حد زیادی برای حفاظت از فرزندان خود تلاش می‌کنند. امروز فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» اولین اکران خود در سینماها را خواهد داشت؛ این فیلم از زاویه‌ای متفاوت به حضور سازمان مجاهدین خلق در پادگان اشرف می‌پردازد و نکته قابل توجه آن است که ثریا عبداللهی لحظه به لحظه این فیلم را زندگی کرده و «سرهنگ ثریا» اقتباسی از زندگی او است. سرهنگ ثریا فیلم ایرانی به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی محصول ۱۴۰۱ است.

معرفی سریال Alien : Earth بیگانه: زمین زمان پخش و تریلر

فارغ از نقش محوریِ فیلم و نقش‌های دوم و سوم، بازیِ نقش‌های افراد داخل پادگان چندان چنگی به دل نمی‌زد و اگر نقش‌آفرینیِ ژاله صامتی در میان نبود، ضعف‌های بازیگری نقش‌های حاشیه‌ای‌تر، بسیار به چشم می‌آمد. گویی همۀ فیلم، نقش‌آفرینی ژاله صامتی و یکی دو نقشِ دیگر است و دیگر بازیگران، استطراداً در فیلم بازی کرده‌اند. تماشای این فیلم، فرصت مناسبی را برای صحبت درباره دشمنان ایران و اهدافشان را فراهم می‌کند که گفت‌وگو درباره آن می‌تواند به افزایش بصیرت فرزندتان کمک کند.

{

نقد و رمزگشایی سریال (- The 100

|}

ثریا فیلم را عقب می‌زند و سعی می‌کند از واژه ایدئولوژیک سر در بیاورد که نمی‌آورد. او مادر است و می‌خواهد فرزندش را ببیند و اهل ایدئولوژی‌بازی نیست. مادر اشک می‌ریزد، اما به سرعت به خودش می‌آید و دوباره به جمع برمی‌گردد.

کسانی که در مقابل عواطف انسانی و پیوندهای خانوادگی می‌ایستند، حتماً از دستشان به خاک و خون کشیدن هزاران نفر برمی‌آید. فیلمساز، زن قهرمانش را نه با کنش‌های مردانه، بلکه با کنش‌های زنانه می‌سازد. او عواطف زنانه را نه عنصر ضعف، بلکه عنصر قدرت ثریا فرم داده است. ثریاست که به پدران و برادران جرات می‌دهد که میکروفن دست بگیرند و برای تهییج عزیزانشان، جملات محبت‌آمیز بگویند. نگاه این فیلم بیشتر بر روی خانواده هایی است که فرزندی در این اردوگاه دارند و برای نجات جان فرزندانشان و یا ملاقات با آنها راهی عراق شده اند.

این بدان معناست که این‌گونه فیلم‌ها در محتوا نیز ممکن است به نوعی از تک گویی منجر شود که این احتمال در فیلم مورد بحث ما محقق شده است. البته طراحی صحنه قابل قبول که قاعدتا در مکان دیگر غیر از جغرافیای واقعی نیز احداث شده، از نقطه‌های مثبت فیلم است. اما به هر حال تک گویی در هر فیلم موجب می‌شود که بار دراماتیک قصه تحت تاثیر قرار گیرد. در طول فیلم شاهد تلاش‌های منافقین، برای دیدار نکردن خانواده‌ها با فرزندان و اعلام برائت فرزندان از آن‌ها هستیم، اما مهر و عاطفه‌ای که در دل خانواده‌ها وجود دارد، به این راحتی از بین نمی‌رود و با انجام کارهایی از این دست، امیدشان ناامید نمی‌شود.

نام فیلم درام محصول سال ۲۰۰۸ ایالات متحده آمریکا به کارگردانی سیروس نورسته است. این فیلم براساس رمانی به همین نام (سنگسار ثریا م[۲]) (۱۹۹۴) نوشته فریدون صاحب جمع[۳] در مورد سنگسار شدن ثریا منوچهری، ساخته شده که داستان آن در ۱۹۸۶ و در راستای نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی ایران و سنگسار در ایران اتفاق می‌افتد. فیلم سرهنگ ثریا یکی از جدیدترین فیلم‌های اکران شده در سال 1402 است که در جشنواره فجر سال 1401 حضور داشت. گروهک مجاهدین خلق، علاوه بر خشونت‌های وحشتناک و عملیات‌هایی رعب‌آور، از جهت احساسی نیز، مغز اعضای خود را شست‌وشو داده و روابط خانوادگی آن‌ها را زیر سوال می‌برند. آن‌ها هیچ‌گونه وابستگی به بیرون از سازمان را برنمی‌تابند و آن را اشتباه می‌دانند.

{

فیلم سرهنگ ثریا روایت داستان مادری که تصمیم گرفت قوی بماند!

|}

بررسی داستان فیلمدر این فیلم، ثریا که شوهر دارد به زنا متهم می شود و علی (شوهر ثریا) و هاشم (از اهالی ده) بر زنای ثریا با هاشم شهادت می دهند و ثریا به جرم زنای محصنه (زن شوهردار) به سنگسار محکوم می شود. این، بخشی از فیلم “سنگسار ثریا میم” ساخته سیروس نورسته بود که مدتی پیش در جشنواره تورنتو به نمایش در آمد و سر و صداهایی به پا کرد. فیلمی که می توان آن را در رده فیلم های ضد ایرانی- اسلامی قرار داد و طبق معمول توجه مجامع سینمایی غرب را به خود جلب کرده است. ثریا از مادر فرزند خودش، تبدیل می‌شود به مادر همه اعضای فریب‌خورده اشرف. فیلم را می‌گیرد و جمع را ترک می‌کند و در تنهایی صحبت‌های پر از بی‌مهری پسر را می‌شنود که مادرش را مزدور نظام می‌خواند و می‌گوید فقط یک خانواده دارد و آن هم خانواده ایدئولوژیک است.

نفیسه ترابنده | «سرهنگ ثریا» با نمایش احوال خانواده‌‌های چشم‌‌انتظار، نفرت از سازمان منافقین را در قلب‌‌ها می‌پراکند. خانواده‌‌هایی که به واسطه اعمال فرزندانشان نه در ایران مقبولیت دارند و نه حتی عراق که سال‌هاست به منافین پناه داده، برای آن‌ها میزبان خوبی است، سازمانی غیرانسانی که با فجیع‌‌ترین روش‌‌ها سعی دارد به آرمان دروغین خود برسد و از هرکجا و تحت هر شرایطی به فکر جذب نیروست. فرقی نمی‌‌کند در اردوگاه‌های اسرای جنگی در عراق باشد یا در کمپ پناه‌جویان در یونان.

اگر از تصویربرداری فیلم سرهنگ ثریا خوشتان آمده و یا دوستش ندارید، بهتر است بدانید مدیر فیلمبرداری آن علیرضا برازنده بوده است. نظرتان درباره ضرباهنگ و تدوین فیلم سرهنگ ثریا چیست؟ تدوین سرهنگ ثریا را فرامـرز هوتهم انجام داده است. اگر صدای سرهنگ ثریا به‌گوشتان نشسته و یا از آن ناراضی هستید، شما را با صدابردار فیلم سرهنگ ثریا یعنی حسین بشاش و صداگذار آن یعنی آرش قـاسمی آشنا می‌کنیم.

فیلم «سرهنگ ثریا» ابتدا در جشنواره چهل و یکم فجر رونمایی شد و در سومین روز از برپایی جشنواره ، پردیس سینمایی ملت میزبان عوامل آن بود. علاوه بر آن‌ها جمعی از پدران و مادران سالخورده در حالی که قاب عکس فرزندان خود را در دست داشتند، توجهات را جلب کردند. آن‌ها چشم انتظارانی هستند که اعضای خانواده‌شان به دام فرقه منافقین افتاده‌اند و فیلم نیز بر همین موضوع متمرکز است. بغض و اشک و صدای آن‌ها هنگام نمایش فیلم در تهران و مشهد از اتفاقاتی است که در حافظه جشنواره به ثبت رسید. لیلی عاج متولد ۱۳۵۷ است؛ نمایشنامه‌نویس و کارگردان که مدرک کارشناسی ارشد در رشته ادبیات نمایشی دارد. عاج از نویسندگی تا دستیاری در تئاتر را تجربه کرده تا به کارگردانی برسد.

فیلم سرهنگ ثریا به کارگردانی و نویسندگی لیلی عاج ساخته شده است. جلیل شعبانی تهییه‌کنندگی این اثر را برعهده داشت و به گفته سازندگان فیلم دست روی موضوعی می‌گذارد که در حقیقت اتفاق افتاده است و سازمان هنری رسانه‌ای اوج در ساخت آن همکاری داشت. این فیلم نخستین بار در جشنواره فیلم فجر سال 1401 به نمایش درآمد و موفق شد برنده سیمرغ گوهرشاد و دیپلم افتخار بهترین فیلم شود. سرهنگ ثریا داستان متفاوتی دارد و تمرکز خود را بر روی یکی از مخوف‌ترین سازمان‌های تروریستی جهان یعنی گروهک مجاهدین خلق می‌گذارد.

او در این سفر پرده از جنایت‌های فرقه رجوی برداشت و برای تمام سخنان خود مدرک و سند معتبر ارائه کرد. او علت دیدارش با گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل را رساندن صدای درد و رنج خود و ستم‌های روا شده به او و دیگر قربانیان از سوی سازمان مجاهدین خلق به گوش نهادهای حقوق بشر دانست. سینمای ایران تا به امروز مادران ماندگاری را به خود دیده است اما اثری را به یاد ندارم که قهرمانش مادر یک عضو سازمان مجاهدین‌خلق بوده باشد.

فیلم می‌تواند در قبرستان منافقین به پایان برسد و دو سه صحنه انتهایی‌اش اضافه است. اما به هر حال باید به لیلی عاج برای فیلم اول بسیار خوبش دست مریزاد گفت. داستان واقعی سرهنگ ثریا در مورد زنی به نام ثریا عبداللهی، مادر امیر اصلان حسنزاده است که با وجود تغییر افکار و احساسات فرزندش در اردوگاه اشرف، دست از تلاش نمی کشد و به نجات فرزندش امیدوار است.

اگرچه امیراصلان از اسارت سازمان منافقین آزاد نشده است اما داغی که بر دل مادرش گذاشت باعث شد ماهیت پلید این سازمان به بسیاری در نقاط مختلف زمین نشان داده شود. اما ثریا معتقد بود پسرش تحت فشار، شکنجه و شست‌وشوی مغزی این حرف‌ها را زده است؛ تعداد خانواده‌های مستقر در بیابان‌های پشت‌دیوارهای اشرف بیشتر و بیشتر شد و به بیش از ۷۰۰ نفر نیز رسید، اما سرانجام بدون اینکه به مقصود خود برسند بالاجبار روانه خانه‌های خود در ایران شدند. فیلم سرهنگ ثریا داستان زندگی ثریا عبداللهی را روایت می کند، زنی که فرزندش گرفتار سازمان مجاهدین خلق شده و در تلاش است تا او را را نجات دهد. فیلم، داستان خانواده‌هایی را روایت می‌کند که برای ملاقات با فرزندان‌شان، خود را به اردوگاه اشرف رسانده‌اند و با ممانعت سازمان منافقین روبرو می‌شوند. ثریا (با بازی مثال‌زدنی ژاله صامتی ) یکی از مادران چشم به راه است که بقیه خانواده‌ها را رهبری می‌کند. فیلمساز با به کارگیری دقیق دوربین سینمایی، از ثریا یک مادر چشم‌انتظار و در عین حال یک فرمانده تمام و کمال می‌سازد.


آهنگ گوگوش در فیلم مفت بر